Live Englishオンライン英会話の皆様こんにちは!講師のHarumiです。今日もブログに来てくださりありがとうございます。
前回、英語面接で絶対に準備するべき3つのポイントについてお話しました。
今回の第二部では、実際の想定質問の準備にとりかかっていきたいと思いますが、私が必ずアドバイスをする重要ポイント3つをお教えしたいと思います。
1. 質問に先にしっかりと答える!
2. なるべく具体的に話す!
3. 元気よく、面接官を楽しませるつもりで!
4. 実際に2つの質問と回答例をみてみよう!
ポイント1:質問に先にしっかりと答える!
まず、どんな質問にも、その質問に直接答えることが先です。ビジネス英語では、まず結論を明確にし、それから理由を説明するようにします。もしも理由や背景の説明などで回答が長くなる場合は、最後に結論をまとめて繰り返す、ということが大切です。
私はこれを「結、起承、結」と呼んでいます。
質問例:How long have you been in banking?
まずは良い解答例をみてみましょう。
I have been in banking 12 years.
I started at a Japanese bank and was there for four years in accounting. Then wanted to work in an English environment so I moved to a Swiss Bank and was in corporate banking there for 8 years. So 12 years in total.
そして、次にこちらは悪い回答例です。
I joined a bank right after university. First, I was with a Japanese Bank in the accounting department for four years. After that I decided to move to a foreign bank as I believed my English skills were up to the task. This time I joined the corporate banking team of a Swiss Bank. I was at that bank for 8 years and so in total, I have been in banking for 12 years.
「12年」と聞かれている質問に答えるまでが長く、面接官を最後まで待たせています。これは良くありません。
必ず聞かれた事にはまず先にしっかりと回答し、理由や背景などはそのあとに話すようにしましょう。
ポイント2:なるべく具体的に話す!
質問によっては過去の経験を話すことになりますが、この時なるべく具体的に話す事を意識して準備をしましょう。聞く人がイメージしやすい話であればあるほど、印象に残ります。
これは悪い回答例です。
I had a problem in the production area and so I spoke with the manager of the production line. He and I spoke to our boss, who came up with a solution and so we then implemented the solution to the production line.
どうでしょう?この話には何のインパクトもありませんね。
そしてイマイチ状況が想像ができません。
What problem?
Why was it important?
What is the solution?
How did you implement it?
What was the result?
これらを意識し、どんな問題があり、なぜそれが重要だったのか、どのような解決策があり、どのように実行したのか?そして、その結果どうなったのか?具体的にストーリーに流れを作って説明すると、面接官も状況がよりイメージしやすくなり、あなたの問題解決能力や洞察力、実行力などをアピールすることができます。
ポイント3:元気よく!面接官を楽しませるつもりで!
話を面白く楽しく、元気の良い声で面接官を楽しませる気持ちでお話しすることはとても重要です。
印象に残したい「重要な言葉」を強調し、声、表情、ジェスチャーを利用して仕事に対する熱意を表現し、ポイントをしっかりと押さえます。
特にオンラインの場合、ボディランゲージを大きく使うこともポイントです。
質問と回答例をみてみよう
それでは、質問と回答の例をいくつか挙げてみましょう。
結論から話す事に注意しながら見てみましょう。
Q 1: What do you feel is your greatest recent accomplishment?
これからチームを率いる人や、人事部の人には、次のような回答がいいかもしれません。
結:I feel my greatest accomplishment was creating a mentor system for new hires who were hired after Covid and we all working remotely.
起承 : When the office went remote last year, one of management’s concerns was that it would be difficult for new recruits to learn their jobs and to feel a part of the company. In order to ensure the new hires were feeling welcome and also so that they could learn their jobs, I set up a mentor system.
The mentor’s job was to ensure the new hire could do their job, answer any questions and reach out periodically to ensure they were feeling okay. I solicited volunteers to be mentors and advised them that it was good experience for them to develop a new employee, and this would look good on their resume. The new employee was told that they could go to their mentor with any questions or concerns so that would feel freer to ask questions.
結:It was a successful programme. We hired ten new people last year, but they are all happy and have adjusted well. They have developed good relationships with their mentors and the mentors have expressed interest in continuing with their mentee or taking on a new one.
質問にまずは結論である「コロナ禍でリモートワークが主流になった働き方の中で、新入社員のためのメンターシステムを構築し、取り入れたこと」を話し、その後に何が問題であったのか、メンターシステムの導入に至った背景はなんだったのか?どんな問題を解決しようとしたのか、自分がどのような貢献をしたのか、を具体的に説明し、そして最後に再度結論で何を成し遂げたのか「メンターシステムによって新入社員が上手に仕事に取り掛かる事ができたこと、またメンターとのよい関係性を築くことができた」ということをクリアーに伝えていますね。
Q2: What is your greatest strength/weakness?
応募している仕事の内容・条件をよく確認した上で準備しましょう。
まず「Strength」は、その仕事にとって重要なこと/スキルであることを選びます。では例をみてみます。
例:
結: My greatest strength is my ability to…
handle a large workload through disciplined prioritization.
keep in contact with all my customers regularly so that they always remember us.
keep the team feeling together although we don’t see each other at work anymore.
起承: (を展開していくと)
For example, in my current job, we had some recent layoffs and I have taken on a much larger client list. I use Salesforce to make a list of all tasks that have to be done, give them a deadline and rank them by priority. I ensured I handle the high priority items by those deadlines. Sometimes I don’t get to everything, but at least I know the most important items were dealt with.
結: In this way, I was able to stay on track to meet my goals, and I did not lose one client this year despite the larger client list.
次に「Weakness」です。Weaknessはその仕事にとってそれほど重要ではなく許せる範囲内のweaknessを選びましょう。馬鹿正直に言えば良いというものではありません。例えばセールスの仕事に就きたい人は「私は人間と関わるのが苦手です」は避けた方が良いですよね。
また、よくあるNGですが弱点に見せかけたstrengthを言わない事!
NG: I am a perfectionist, I work too hard, I care about my clients too much. といったような事ですね。
そしてもう一つ。このWeaknessの質問の結論には、その弱点をどのように克服、修正しているかも加えるととても良いでしょう。例をみてみましょう。
結: My greatest weakness is…
① I get pretty anxious before an important presentation.
② I find it difficult to delegate work to my team.
③ I tend to bark orders when I am under stress.
起承: 例えば①を例にして展開していくと、
For instance, when we have our quarterly sales call and we are presenting in front of all our global peers, I worry that my presentation will not be as good as others and sometimes lose sleep over it.
結: What helps me to relax is to rehearse the presentation several times to build confidence and anticipate questions. I rehearse answering those questions at home as well several times and so it is getting slowly better.
こんな感じになりますね!
しっかりと準備をして臨めば必ず面接官によい印象を残す事ができると思います。
英語のチェックはLive Englishの講師たちが一緒に行い、より伝わりやすく、アピールにつながるようにお手伝いをしますので、今後のキャリアチェンジで英語面接準備をご検討の方はぜひLive Englishまでお問い合わせください。
良くある面接の質問、まだまだ色々あります。
ご質問もいつでも承りますのでご遠慮なくコメントにお寄せ下さいね!